مروری کلی بر مفاهیم و تعاریف مدلسازی صنعتی

با پیشرفت و گسترش علم در حوزه های مختلف، تنها محدودیتی که یک طراح صنعتی با آن روبرو است باید تخیل او باشد نه نرم افزار. اگر ابزار طراحی صنعتی برای مدلسازی صنعتی در اختیار طراحان قرار نمی گرفت قطعا با این همه پیشرفت در این حوزه روبه رو نمی شدیم.
نرم افزارهای مدلسازی صنعتی طیف وسیعی از کاربردها را شامل می شود، از ایده پردازی سریع و ارائه، گرفته تا تجسم، توسعه پروژه های تعاملی و بازی با ایده های شما تا شما را از مرحله طراحی تا ساخت هدایت کند. این نرم افزار ها از قیمت رایگان تا هزینه هزاران دلاری متفاوت هستند، بنابراین می توانید ابزارهای طراحی صنعتی را در بودجه خود بیابید.
بنابراین، باید به دنبال متناسب ترین نرم افزار مدلسازی صنعتی موردنظر خودتان بگردید و روند طراحی صنعتی خود را کمی کارآمدتر و بسیار ممکن تر کنید. لطفاً توجه داشته باشید، در ادامه مطالب ابزارهای برتر مدلسازی صنعتی را در اینجا و به ترتیب خاصی ذکر خواهیم کرد تا با آنها بیشتر آشنا شوید.

019 1024x1024 - آشنایی با نرم افزار های مهم مدلسازی صنعتی

رندر صنعتی سه بعدیهمانطوری که می دانید طراحی قطعات سه بعدی و مدلسازی صنعتی کاری دشوار است، اما یكی از مؤثرترین راه های تحقق آن اهداف، رایانه سازی فرایند طراحی با استفاده از خدمات طراحی صنعتی است. امروز صدها نرم افزار (طراحی رایانه ای) وجود دارد. بعضی از آنها ساده یا در نظر گرفته شده برای استفاده شخصی هستند، در حالی که برخی دیگر به عنوان مجموعه نرم افزاری پر از برنامه های چندگانه در یک بسته برای کمک به شرکت های طراحی تولید شده اند و در اختیار آنها قرار می گیرند.
نقشه ها ابزاری اصلی هستند که توسط آنها مهندسان ایده های خود را به مشتریان، صنعتگران و یا در تیم طراحی برای ارتباط بیشتر ارائه می دهند. روشی که از قدیم وجود داشته و با گذشت زمان تکامل یافته و هنوز هم روزانه در حال تحول است. نرم افزارهای مدلسازی صنعتی بنابر نیازهایی طراحی و ساخته می شوند؛ و انتخاب بهترین نرم افزار برای شما، بستگی به فاکتورهای دارد از جمله هزینه، سازگاری با سایر برنامه ها و میزان زمانی که شما مایل به صرف آن برای طراحی محصول خود هستید. اگرچه شما می توانید مناسب ترین نرم افزار طراحی را پیدا کنید، اما بهتر است قبل از انتخاب نرم افزار ویژگی های آنها را بررسی کنید، در اینجا لیستی از نرم افزارهای مدلسازی صنعتی برای افزایش گردش کار و کمک به شما آماده شده تا بهتر با آنها آشنا شوید:
 Autodesk AutoCAD
 SolidWork
 CATIA
 Autodesk Inventor
 ANSYS
 CNC Software
 AutoCAD Civil 3D

07 767x1024 - آشنایی با نرم افزار های مهم مدلسازی صنعتی

مهمترین نرم افزار برای مدلسازی صنعتی و انیمیشن صنعتی

انیمیشن صنعتی
همانطوری که گفته شد برای مدلسازی صنعتی و انیمیشن صنعتی نرم افزارهای مختلفی را طراحان این عرصه به کار می گیرند تا مدل مورد نظر با وضوح بالاتری تولید شود. باید گفت که نرم افزارهای مخصوص مدلسازی صنعتی بخش مهمی از کار طراحی و مدل سازی را انجام می دهند، شرکت های طراحی صنعتی برای ایجاد مدل های حرفه ای معمولا از چندین نرم افزار قوی و برخی نرم افزار های جانبی (پلاگین ها) برای این کار استفاده می کنند؛ و برای گرفتن رندر پروژه های عظیم از تکنیک شبکه بین چندین سیستم کامپیوتری نیز بهره می برند تا زمان رندر به درازا نکشد.
حال در این بخش از مطلب به بررسی چند نرم افزار مخصوص مدلسازی صنعتی می پردازیم:
1- Autodesk AutoCAD
وقتی صحبت از نرم افزار مدلسازی صنعتی می شود، احتمالاً اتوکد محبوب ترین است. این نرم افزار بیش از ۳۵ سال است که با ویندوز، مک، iOS و اندروید سازگار است. این یکی از معدود برنامه های مدلسازی است که به خوبی در رایانه های Mac کار می کند. اتوکد نه تنها به دلیل قابلیت آزمایش شده در دنیای طراحی محصول، بلکه در رابط کاربری بصری این نرم افزار بسیار مورد استفاده افرا حرفه ای و مبتدیان قرار گرفته است. بسیاری از دبیرستان ها و دانشکده ها از اتوکد برای معرفی طراحی سه بعدی به دانش آموزان استفاده می کنند و آن را به یک انتخاب مشترک در بین متخصصان جوان تبدیل می کنند.
2- SolidWork
سالیدورکس بیشتر به دلیل قابلیت های قدرتمند رندر، رابط کاربر پسند و هزینه نسبتاً مقرون به صرفه، پرکاربردترین راه حل مدلسازی صنعتی است. بسیاری از کاربران این نرم افزار در صنایع مهندسی و طراحی فعالیت می کنند، اما در بین افراد حرفه ای معماری شیوع کمتری دارد. بسیاری از موسسات دانشگاهی همچنین از سالیدورکس به عنوان ابزاری برای یادگیری طراحی سه بعدی استفاده می کنند.
3- CATIA
نرم افزار كتيا، به عنوان یک برنامه مدلسازی صنعتی حرفه ای و کاربردی پ شناخته می شود – این نرم افزار با زبان برنامه نویسی ++ C نوشته شده است، در واقع دارای عملکردهای رندر قدرتمند تری نسبت به سالیدورکس است.
ابزارهای موجود در كتيا برای مهندسی پیشرفته – هوافضا، قطعات الکتریکی، اجزای موتور و سیستم های تولید برق در نظر گرفته شده است. این یک نرم افزار پیچیده است که برای کاربران متخصص ساخته شده است. رابط کاربری بهترین استحکام آن نیست، اما دستورات زیادی برای کنترل کامل مدل ها به کاربران ارائه می دهد.
نرم افزارهای دیگری نیز برای مدلسازی صنعتی استفاده می شود که هر کدام از آنها ویژگی های مخصوص به خود را دارند. برای شناخت بهتر آنها توصیه می کنیم حتما مطلب موجود در وب سایت شرکت بسی گرافیک مراجعه کنید تا از مشاوره این شرکت نیز استفاده کنید.

render material 1024x1024 - آشنایی با نرم افزار های مهم مدلسازی صنعتی

رندر صنعتی سه بعدینرم افزار کاربردی برای گرفتن رندر 360 درجه و رندر سه بعدی

همانطوری که در مطالب قبلی نیز گفته شد رندر ۳۶۰ درجه یک شبیه سازی بصری از یک محیط تغییر یافته، یا جایگزین شده است که کاربر را احاطه کرده است و به آنها امکان می دهد دقیقاً همانطور که می توانند در زندگی واقعی به اطراف خود نگاه کنند، در رندر ۳۶۰ درجه نیز به آن دسترسی داشته باشند. این ابزار در مدلسازی صنعتی بیشترین کاربرد را دارد.
رند سه بعدی نیز مانند رندر ۳۶۰ درجه کاربرد زیادی در مدلسازی صنعتی دارد. برای ایجاد چنین تصاویری نیاز به برخی نرم افزار های رندر گیری داریم. در دنیا نرم افزارهای زیادی برای این کار به وجود آمده است که در ادامه برخی از آنها را نام خواهیم برد.
برای مثال می توان گفت، نرم افزارهایی مانند Maya و 3D max این قابلیت را دارند که از محیط طراحی شده و مدلسازی صنعتی رندر ۳۶۰ درجه تهیه کند. این امکان در نرم افزار های مدل سازی به واسطه افزونه ها اتفاق می افتد و با انجام تنظیمات در محیط نرم افزار شما به راحتی می توانید رندر ۳۶۰ درجه تهیه کنید.